Thich Nhat Hanh – Adem is bewustzijn

Bekijk op bol.com

Dit boekje van monnik en zenleraar Thich Nhat Hanh bestaat uit een vertaling van het Anapanasati-soetra. Dit is één van de oudste boeddhistische teksten, het soetra over de volkomen bewuste ademhaling, en gaat over mediteren met de ademhaling. Het boekje bevat uitgebreid commentaar en aanwijzingen om meer bewust te leven.

Ik geef eerst een korte samenvatting van de soetra zelf. De soetra bevat zestien verschillende ademhalingsoefeningen gecombineerd met de Vier Vestigingen van Bewuste Aandacht. Deze Vier Vestigingen zijn het lichaam, de gevoelens, de geest en de objecten van de geest. Door bewust te zijn van je ademhaling kun je ‘ontwaken’ en aandacht vasthouden om de ware aard van alle dingen te kunnen zien. Wanneer we de Volkomen Bewuste Ademhaling voortdurend beoefenen, zal dit leiden tot het verwezenlijken van de Zeven Factoren van Ontwaken. Deze factoren zijn volledige aandacht, Dharma-onderzoek, energie, vreugde, ontspanning, concentratie en gelijkmoedigheid.

Het boekje is erg kernachtig en richt zich volledig op de behandelde soetra. Eerst is de vertaling van de soetra zelf te lezen en vervolgens wordt meer achtergrond gegeven over de geschiedenis van de soetra. Daarna volgt de analyse van de inhoud en verschillende praktische meditatie oefeningen.

De kracht van het boek vind ik de eenvoud. Dit geldt wat mij betreft voor de meeste boeken van Thich Nhat Hanh. Hij schrijft zeer passend bij de ‘leer’ van het boeddhisme. Het is namelijk erg geconcentreerd en gericht op de inhoud. Hierdoor gaat er veel aandacht naar betrekkelijk eenvoudige of korte inhoud, in dit geval de soetra over volkomen bewuste ademhaling. Ik gebruik zelf de ademhalingsoefeningen uit dit boek regelmatig en vind het een mooie tekst.

Ik vind dit boek verdiepend en specifiek en zou daarom voor een beginnende lezer in de materie van meditatie/mindfullness het boek Stilte van Thich Nhat Hanh meer aanraden. Ben je juist meer geïnteresseerd in verdieping rondom deze soetra en ademhalingsoefeningen, dan is dit boek zeker een aanrader!

De Boeddhist


Thich Nhat Hanh – Aandacht is als zonneschijn

Bekijk op bol.com

In dit boek van Thich Nhat Hanh staan 49 meditatie-verzen (gatha’s) die op te zeggen zijn terwijl je bezig bent met je dagelijkse bezigheden. Oftewel wanneer je opstaat, aan het tandenpoetsen bent, je handen wast of aan het autorijden bent. Het gaat er om dat je dit met bewustzijn en aandacht doet. Hierdoor ontstaat er meer vrede en vreugde in jezelf. Het zijn dus meditaties voor een meer mindfull dagelijks leven.

In alle drukte en dagelijkse bezigheden vergeten we vaak wat we aan het doen zijn. Het doel van deze teksten is om je weer terug te brengen naar het hier en nu. De bezigheden zelf veranderen niet, maar je bent aandachtiger en bewuster.

Om eerlijk te zijn heeft dit boek mijn voorkeur niet. Het past niet bij me en ik vind het lastig te zeggen waarom precies. Het bevat zeer simpele verzen over de dagelijkse bezigheden die niet direct mijn interesse wekken. Ik snap het idee erachter en er staan mooie gedachten in het boek, maar mogelijk is dit net wat te zweverig voor mij. Het sluit in ieder geval niet aan bij mijn manier om mindfull te zijn. In zekere zin hoef ik niet voor elke activiteit een specifieke tekst in mijn hoofd te hebben, maar volg ik liever mijn ademhaling in het algemeen. Bij mij zou een specifieke tekst voor alle dagelijkse bezigheden juist mijn aandacht afleiden.

Ik denk dat het boek meer past bij taalliefhebbers of als je bijvoorbeeld van gedichten/versjes houdt. Het is wel een erg toegankelijk boek, maar het is concluderend voor mij geen absolute aanrader.

De Boeddhist